Sporten met je hond: warming-up & cooling-down

Hond doet warming up op grasveld

Sporten met je hond: warming-up & cooling-down

Net als voor mensen is het ook voor honden belangrijk om een warming-up te doen voor het sporten. Met een warming-up bereid je het lichaam van de hond voor op de inspannende activiteit die komen gaat. Het is belangrijk om voor het sporten de bloedcirculatie optimaal op gang te brengen, zodat er meer zuurstof naar de actieve spieren gaat. Zo kunnen de spieren de extra belasting door het sporten beter aan en is er minder kans op blessures.

Voor een warming-up geldt: neem de tijd. Een goede warming-up duurt minstens tien minuten. Ga je erg intensief sporten met de hond? Trek dan zeker twintig minuten uit om goed op te warmen. Houd ook rekening met de temperatuur in de ruimte waar de hond sport. Wordt de sport buiten beoefend op een koude dag? Neem dan iets langer de tijd om het lichaam van je hond (en van jezelf) op te warmen.

Warming-up voor de hond

De warming-up van een hond bestaat uit twee onderdelen: wandelen en oefeningen. Om de bloedcirculatie op gang te brengen, wandel je eerst minstens vijf minuten met de hond. Wandel in rustig tempo en sluit de laatste paar minuten af met een rustige draf (hardlopen). Ga je een zeer intensieve sport beoefenen met de hond, zoals dogfrisbee, flyball of windhondenrennen, laat de hond dan af een toe een sprintje trekken. Stop na het sprintje niet met bewegen, maar wandel in een rustig tempo verder.

Na het wandelen is het tijd voor een aantal rek- en strekoefeningen. Dit bevordert de lenigheid van de hond en maakt de spieren losser. De oefeningen komen overeen met bepaalde trucs en commando’s die je hond wellicht al kent: een poot geven, een buiging maken, een rondje om eigen as maken (linksom en rechtsom) en afwisselend zitten, liggen en opstaan.

Een andere goede strekoefening is de hond naar zijn ribbenkast te laten wijzen met zijn snuit. Motiveer je hond eventueel met een beloningssnoepje. Ook kan je de hond vragen met zijn snuit omhoog en omlaag te wijzen.

Afkoelen na het sporten

Na het beoefenen van de sport is het ook zeer belangrijk om de tijd te nemen voor een cooling-down. Hiermee wordt bedoeld dat je het lichaam laat afkoelen en de ademhaling en hartslag van de hond weer tot rust laat komen. Dit doe je door een paar minuten met de hond te draven om vervolgens nog vijf tot tien minuten te wandelen.

De cooling-down heeft ook een positief effect op de mentale gesteldheid van je hond. Abrupt stoppen met bewegen na het beoefenen van een sport kan ervoor zorgen dat je hond erg onrustig wordt.

Beeld: Pixabay
Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on whatsapp
Share on email
Share on pinterest

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Scroll naar top